Rödbetsjuice som sportdryck

Rödbetan har kommit att bli mycket populär i träningsvärlden, och speciellt bland de som tränar uthållighet så som cykling, löpning och orientering. Rödbetan har nämligen setts vara av stor betydelse för prestationen då den är rik på nitrater. I den här artikeln kan du läsa mer om rödbetan och dess krafter, och varför en rödbetsjuice kan vara ett bra sportdrycksalternativ.

rödbetsjuice som sportdryck

rödbetsjuice som sportdryck

Vad gör nitrater i våra kroppar?

Rödbetor, spenat och andra mörkgröna grönsaker har en sak gemensamt som är mycket intressant för dig som tränar mycket och som vill orka prestera till max under både tävling och träning; nitrater!

När vi får i oss nitrater från kosten kan de bidra till produktionen av kväveoxid i kroppen. Kväveoxid i sin tur har visats vara av stor vikt för prestationen. Kväveoxid kan nämligen hjälpa till att vidga blodkärlen som på så vis kan släppa igenom mer syresatt blod till muskler och organ. Dessutom har man sett att kväveoxid bidrar till regleringen av muskelkontraktion, glukosupptag och den cellulära respirationen vilket alla är processer som är viktiga för den fysiska prestationen. När man talar om den cellulära respirationen syftar man på cellernas mitokondrier och deras användning av syre för att omvandla de energigivande ämnena (protein, kolhydrater, fett) i vår föda till kroppsenergi (ATP).

I en studie (1) testade man huruvida användning av rödbetsjuice kan påverka uthålligheten hos cyklister. Under 6 dagar fick 12 manliga cyklister inta 140 ml koncentrerad rödbetsjuice eller placebo. Efter de 6 dagarna fick studiedeltagarna utföra ett 60 minuters cykelpass med deras submaximala cyklingskraft följt av en 10 km time trial där tiden togs för hur lång tid det tog för respektive cyklist att cykla 10 km. Submaximal träning är någon typ av fysisk aktivitet vars intensitet höjs vid regelbundna intervall upp till (men aldrig mer än) 85 % av en persons maximala hjärtfrekvens. Resultatet var slående och visade på att intag av rödbetsjuice ökar prestationen både genom att förbättra den submaximala cyklingskraften och genom förbättrade resultat vid time trial-försöken.

Nitrater bidrar till bildningen av kväveoxid som kan:

  • Vidga blodkärlen och öka blodflödet
  • Delta i regleringen av muskelkontraktion
  • Delta i regleringen av glukosupptag
  • Delta i regleringen av den cellulära respirationen (cellandningen)
  • Öka den fysiska prestationen

Andra tillskott med rödbeta

Utöver den goda rödbetsjuicen finns det andra tillskott som hjälper dig att ta del av rödbetans näring, och exempelvis finns rödbeta både i smidig tablettform och som pulver för den som vill kunna blanda sin egen sportdryck med den nitratrika rödbetan. Bäst effekt av rödbetan får man om man äter eller dricker det under en längre tid, och vanligen säger man att det krävs ca 6-8 dagar innan man känner någon skillnad. Bäst gör du i att dricka din rödbetsjuice strax innan ditt träningspass för att få bästa möjliga effekt. För dig som vill går det självklart även bra att äta rödbeta i sin naturliga form, men de flesta tycker att det är enklare att bara hälla i sig rödbetsjuice som en sportdryck eller att inta en tablett med ett glas vatten.

Referenser

  • Nitrate supplementation’s improvement of 10-km time-trial performance in trained cyclists. Cermark NM, Gibala MJ, Van Loon LJ. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2012 Feb; 22(1):64-71.